Kedilerde Dış Parazit Zehirlenmesi

27.03.2021
Kedilere pire, kene gibi parazitler deri ve tüy yapıları üzerinde yaşamaya çalışırlar. Bu parazitlerde kedilerimize zarar vermesin diye rutin aralıklar ile düzenli olarak dış parazit yapılır. Hasta yakınlarımız maddi ve manevi sebeplerden dolayı rutin uygulamaları yapmak için ruhsatlı veteriner klinikleri dışında, Petshop, internet üzerinden ya da başka kaynaklardan alınan dış paraziti satın alırlar. Ruhsatlı ilaç satma yetkisi olmayan yerler bu ilaçları farklı yöntemler ile yasal olmayan şekilde temin ederler. Bu tür dış parazit ilaçların üzerinde Türkçe ve İngilizce dışında farklı dillerde uyarılar bulunmaktadır. Kediler kesinlikle kullanılması yasak etki maddeleri bulunmaktadır. Satan ya da temin edilen kişide farmakoloji ve ürün hakkında yeteri kadar bilgisi ve diploması olmadığı için size ürünü tavsiye ederken bazı durumları görmezden gelebilir. Hayvan yakınları da bu ürünü gözü kapalı bir güven içinde uygular. Deriden damarlar ve diğer yayılma yöntemleri ile emilir ve vücudun dolaşım sistemine katılarak vücutta ilerlemeye başlar. Dolaşımda ki ilaç seviyesi artıkça kedilerde zehirlenme belirtileri göstermektedir. Bu belirtiler: - Salya akıntısı - Kusma - Seğirme - İshal - Solunum güçlüğü - Ciltte şişlik ya da iltihaplanma
- Şok hali - Çöküş - Depresyon - Koma Bu gibi durumlarda yapılacak en iyi uygulama saat kaç olursa olsun acil açık bir veteriner kliniği bulup. Gece dahi olsa nöbetçi veteriner kliniği arayıp hemen kedinizi götürmeniz gerekmektedir. Dış parazit uygulaması sonucu oluşuyor ise hemen hafızanıza bu anı getirip. Veteriner hekime yardımcı olursunuz. 7/24 açık veteriner kliniğine gittiğinizde oradaki veteriner hekime teşhis ve tedavide yardımcı olursunuz. Bu tür semptomları gördüğümüzde hasta yakınları olarak neler yapılabilir. - Kuru bir bez, peçete vb. gibi bir şey ile ilacı silip geri kalan ilacın yayılmasını engellemektir. - Çok fazla ise hızlı bir ıslatılıp oranın yıkanıp silinmesi sağlanabilir. - Kullandığınız ya da uygulanan dış parazit ilacın markası ya da etki maddesinin ismi not edilir ya da resmi çekilir. - Zaman kaybetmeden 7/24 Nöbetçi Veteriner Kliniğine gidilmelidir. - Kaybettiğiniz her zaman kedinizin hayatta kalması için bir engeldir. Veteriner klinikleri dışında dış parazitlerin satılması yasal bir suçtur. Siz değerli hasta yakınları bazen iyi niyetle düşünüp uygulamaya çalıştığınız eylemler bir canlının hayatını kaybetmesine yol açabilir. Ruhsatlı olmayan ürünlerin güvenirliği ve çalışabilirliği kafalarda soru işaretidir. Bitkisel dış parazit diye satılan ürünlerin dış parazitlere karşı bir etkisi yoktur. Küçük miktarlara dahi aldığınız ürünler hiçbir işe yaramamaktadır. Hem sizin hem de kediniz için boşa yapılan bir uygulamadır. Ruhsatlı olsa da bazı ilaçlar toksik etki yapabilir. Nasıl mı? - İlaç bir kedinin kilosuna göre fazla yapıldığında - Sadece köpeklerde kullanılan dış parazit ilaçların kedilerde kullanılması - Evinizde iki ve daha fazla kedi var ise dış parazit uygulaması sonrası birbiriyle oynaması ya da yapılan bölgeye oral yolla bulaşması ve emilmesi - 2 ya da daha fazla kediyle yaşayan hasta yakınlarının dış parazit uygulaması sonrası 4-6 saat farklı alanlarda bulundurulması. (Ayrı taşıma kabı/box, ayrı odalar) Avcılarda bulunan 7/24 Nöbetçi Veteriner Kliniğimize ciddiye alınacak kadar fazla dış parazit zehirlenmesi vakaları gelmektedir. %70 oranında eski sağlığına kavuşturmakta %30 u kaybediyoruz. Tamamen insan hatası ya da uyarılara uymaması sonucu sevdiğinizi kediyi kaybediyoruz. Bu talihsiz olay sizin başınıza da gelebilir. Bu gibi durum da zaman kaybetmeden acil veterinere gitmeniz doğru olandır.
Kedilerde Dış Parazit Zehirlenmesi