Feline Calis Virüsü (FCV) Nedir?

20.11.2021
Kedi Calis Virüsü (FCV), kedi familyasında yaygın görülmektedir. Bu enfeksiyon kedilerde genellikle akut veya kronik olarak seyretmekte ve kedilerde üst solunum yolu enfeksiyonuna neden olmaktadır. Bu hastalıkla birlikte ağız hastalıkları da gözlemlenmektedir. Ayrıca virüs dış ortamlarda direnç de gösterebilmektedir. Kedi calis virüslerinde çok çeşit bulunmaktadır. Bu nedenle de caris virüsünün enfeksiyon belirtilerini saptamak güçlük taşımaktadır. Çünkü birçok enfeksiyonla beraber görülmesi nedeniyle kesin tanı mümkün olmamaktadır. Bu da kedilerin çok kez virüse yakalanabileceği anlamına gelmektedir. Kediler calis virüse yakalandıktan sonra kurtulamayacakları yönünde görüşlerde bulunmaktadır. Öncelikle kedi enfekte olduğunda belirtilerin görülebildiği gibi görülmeme ihtimali de bulunmaktadır. Eğer bir kedi bu enfeksiyona yakalanmış ise iyileşmesi ayları bulabilir. Ancak çoğu kedi iyileşmektedir. Bu durum da hayvanın yalnız yaşaması veya tekrar virüsün bulaşmaması durumunda geçerli olmaktadır. Çünkü kedinin yalnız olmamasındaki sorun, virüsün yayılmasında ve sürekli enfekte olmasında bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır. Önemli bir nokta da hastalığın belirtileri olmamasına rağmen, taşıyıcı olma ihtimalleri bulunmaktadır. Bu sağlıklı olan taşıyıcı kedi, özellikle de yavru kediler için ve diğer kediler için bir risk teşkil etmektedir. Bu nedenle yavru kedilerin aşılanmasına dikkat etmek gerekmektedir. Bu aşılar bulaşıcı hastalıkları önlemede yardımcı olmaktadır. Aşıların birçoğu zorunlu olsa da bazılarının yapılması isteğe bağlıdır ve bu aşılar kedinin yaşadığı ortama, bağışıklık durumu vb. faktörlere göre de değişmektedir. Ayrıca ilk aşıların kedi yavru iken 7-9 haftalıkken başlaması önerilmektedir. Bu bağlamda veteriner hekiminizle sürekli iletişim halinde olmanız önerilmektedir. Bulaşma Durumu Nedir? - Kedi calis virüsü hastalığına bakıldığında, yayılma durumu iki aşamadan oluşmaktadır. Birincisi doğrudan kediler arasında yayılmaktadır. - İkincisi de kedileri seven ve el yıkamayan insanlar tarafından oluşmaktadır. - Bulaşmaları ve yayılmaları önleyebilmek adına enfekte olmuş bir kedi ile temasta bulunan mama kabı, kedilerin yattıkları yerler veya fırça gibi eşyalar sürekli temizlenmelidir. - Kedi calis virüsü hastalığı, kedilerin mama yemesini de etkilemektedir. - Çünkü kediler beslenirken koku duyusu önem taşımaktadır ve burun tıkanıklığı gibi semptomlar mamayı yememesine neden olmaktadır. - Genellikle bu enfeksiyonlara daha çok barınakta yaşayan ve aşılanmamış kedilerde rastlanılmaktadır. Belirtileri Nelerdir? Kedi calisvirüsü’nün belirtileri arasında; - Burun akıntısı - Soluk algınlığı - Diş etlerinde iltihap - Ağızda ülserler bulunmaktadır. Tedavi Yöntemleri Tedavi yöntemleri incelendiğinde spesifik bir tedavisi olmadığı görülmektedir. En başta kedilerin bağışıklığının ve vücutlarının direncini arttırmak adına C vitamininin verilmesi önem taşımaktadır. İlaç kullanımı, serum takılması, mineral ve vitamin takviyesi gibi ek tedavilerde yapılmaktadır. Bu bağlamda erken tanı ve tedaviler büyük önem taşımaktadır. Gerek calis virüsü gerekse diğer tüm hastalık vakalarında uygun tedavi programlarının sağlanması gerekmektedir. Yukarıda açıklanan belirtilere rastlanılması durumunda da en kısa zamanda 7/24 çalışmakta olan ve gerekli tüm laboratuvarlara sahip olan nöbetçi veteriner kliniği Lima Vet’e danışmanız ve düzenli veteriner hekim kontrollerinin yapılması önem taşımaktadır.
Feline Calis Virüsü (FCV) Nedir?